نقش منیزیم در بدن

نقش منیزیم در بدن و علایم کمبود آن

برخی از ویتامین ها و مواد معدنی مانند ویتامین ث و کلسیم، مورد توجه زیادی قرار گرفته اند اما آیا می دانستید که منیزیم، حلقه گم‌شده زنجیر برای بهره‌مندی از سلامت بهتر است؟ این ماده معدنی که اغلب در توصیه های تغذیه ای نادیده گرفته می شود، در واقع یک نقش حیاتی در سلامت شما ایفا می کند و کمبود آن در بدن می تواند باعث انواع مشکلات سلامتی شود.

شاید یکی از جدی ترین عوارض سلامتی که می تواند توسط کمبود منیزیم ایجاد شود، افزایش خطر حمله قلبی باشد. قطعا حمله قلبی، چیزی نیست که بخواهید برای شما اتفاق بیفتد، درست است؟
منیزیم بطور طبیعی در مواد غذایی بسیاری وجود دارد اما اکثر مردم، مقدار کافی از این ماده معدنی ضروری را دریافت نمی کنند. منیزیم یک نقش اصلی در بسیاری از پروسه ها و فرایندهای بدنی ایفا می کند.

نقش منیزیم در بدن

اینها برخی از کارهایی هستند که منیزیم برای شما انجام می دهد:

  • به عملکرد عصبی و عضلانی مناسب کمک می کند.
  • سنتز پروتئین به همراه سایر واکنش های بیولوژیکی را تنظیم می کند.
  • به تنظیم قند خون کمک می کند.
  • به تنظیم فشار خون کمک می کند.
  • نقش مهمی در سالم نگهداشتن قلب شما ایفا می کند.
  • برای سنتز DNA ، RNA و گلوتاتیون ــ یک آنتی اکسیدان مهم ــ ضروری است.
  • در رشد ساختاری استخوان ها نقش دارد.
  • در بدن شما انرژی تولید می کند.
  • به آزادسازی انتقال دهنده های عصبی و هورمون ها کمک می کند.

به راحتی می توانید ببینید که کمبود منیزیم می تواند چه صدماتی به کل سیستم بدن شما وارد کند.

با وجود افراد بسیاری که گرفتار زندگی شلوغ و گیج کننده امروز هستند و نمی توانند یک رژیم غذایی سالم داشته باشند، هر روز تعداد بیشتری از ما منیزیم کافی برای حفظ عملکرد مناسب بدنمان را دریافت نمی کنیم.

تاکید بسیار زیادی روی کلسیم صورت گرفته که منجر گردیده تعدادی از مردم، مقدار بیش از حدی از این ماده معدنی خاص را دریافت کنند و به مشکلات سلامتی جدی دچار شوند. دلیلش این است که اگر شما کلسیم بیش از حد و منیزیم ناکافی در بدنتان داشته باشید، ممکن است به اسپاسم های عضلانی دچار شوید. قلب شما که یک عضله است نیز در معرض خطر این اسپاسم ها قرار دارد که می تواند عواقب بالقوه جدی به دنبال داشته باشد.

برای سالم ماندن، شما باید همیشه یک مقدار مناسب از کلسیم، منیزیم، ویتامین D و ویتامین K2 داشته باشید. تمام این ۴ مورد باهم کار می کنند و عدم تعادل آنها می تواند به مشکلات سلامتی از جمله سکته مغزی، سکته قلبی و … منجر شود.

 

چگونه منیزیم کافی از رژیم غذایتان دریافت کنید؟

اینها برخی منابع رژیمی منیزیم هستند:

  • آجیل
  • دانه ها
  • سبزیجات برگدار سبز تیره
  • محصولات لبنی
  • غلات کامل
  • لوبیا و عدس
  • آووکادو
  • موز
  • شکلات تیره

از آنجا که زراعت صنعتی مدرن، خاک را از این قبیل مواد معدنی مانند منیزیم تهی کرده است، مصرف روزانه مکمل منیزیم منطقی به نظر می رسد. بعنوان مثال علف‌کش هایی مانند گلیفوزات، بهره برداری از مواد معدنی خاک را ناممکن می سازند.

علائم کمبود منیزیم

چگونه متوجه می شوید که بدنتان مقدار کافی از این ماده معدنی مهم را ندارد؟ خبرهای خوب و بدی در مورد این سوال وجود دارد. خبر بد این است که در حال حاضر هیچ تست آزمایشگاهی رایجی وجود ندارد که به شما بگوید آیا به منیزیم بیشتری نیاز دارید یا نه. اما خبر خوب این است که علائمی وجود دارند که توسط کمبود منیزیم بوجود می آیند و می توانید مراقب آنها باشید.
اینها برخی از علائمی هستند که نشان می دهند ممکن است شما به منیزیم بیشتری نیاز داشته باشید:

  • از دست دادن اشتها
  • تهوع
  • سردرد
  • ضعف
  • خستگی
  • کشیدگی عضله
  • بازدم زیاد
  • عدم توانایی در کشیدن نفس عمیق

علاوه بر این علائم خفیف تر که ممکن است بعنوان نشانه های هشدار دهنده اولیه کمبود منیزیم درنظر گرفته شوند، علائم شدیدتری نیز می توانند وجود داشته باشند مانند یبوست، سندروم پای بی قرار، حملات هراس، آگورافوبیا، بی حسی یا سوزن سوزن شدن غیرطبیعی، آریتمی قلب، تشنج، تغییرات شخصیتی، تپش قلب، فشار خون بالا و …
بدیهی است که کمبود منیزیم، چیزی است که باید به هر قیمتی از آن اجتناب شود. خوشبختانه شما برای خرید یک مکمل خوب که به شما کمک خواهد کرد یک سطح منیزیم مناسب در بدنتان داشته باشید، مجبور نیستید پول زیادی خرج کنید.