افزایش دید چشم

مواد غذایی که دید چشم را افزایش می دهد

چشم هایی سالم با دید خوب به شما اعتماد به نفس می دهد یا دنبال کردن رژیم زیبایی من می توانید از چشم های زیبایتان محافظت کنید در این جا به چند نکته مفید که برای حفظ بینایی چشم مفید است اشاره می کنیم:

 – غذاهایی که حاوی ویتامین Cهستند را به میزان زیاد مصرف کنید

ویتامین C نه تنها در سلامت چشمان شما موثر است بلکه در زمینه های زیادی به شما کمک می کند. در میان نه مورد غذایی زیبایی من ویتامین C به وفور در کیوی، آلبالو، سیب زمینی، اسفناج و گوجه فرنگی وجود دارد. همچنین می توانید با آوردن فلفل سبز، گریپ فروت، پرتقال، توت فرنگی، لیمو و بروکلی میزان مصرف ویتامین C را افزایش دهید.

– غذاهایی را مصرف کنید که دارای آنتی اکسیدان های حلال چربی ویتامین Eهستند

برای محافظت از لیپدهای چشمانتان به این آنتی اکسیدان ها نیاز دارید. در میان نه مورد غذای زیبایی من ویتامین E در گردو، تمشک، کیوی، اسفناج، و گوجه فرنگی، وجود دارد .غذاهای دیگر حاوی ویتامین E شامل هلو، آلو، کلم، مارچوبه، آووکادو و آجیل هستند.

مصرف بتا کاروتن را افزایش دهید

بتاکاروتن که در بدن تبدیل به ویتامین A مورد غذای زیبایی من مقادیر زیادی بتا کاروتن در سیب زمینی، اسفناج، کیوی و گوجه فرنگی وجود دارد. همچنین می توانید با مصرف کدو، هویج، فلفل، انبه، طالبی و انار این میزان را افزایش دهید. در میان نه مورد غذای زیبایی من منابع خوب رتینول که شکل فعال ویتامین Aاست. در منابع حیوانی شامل ماست و قزل آلا به وفور وجود دارد. منابع دیگر شامل شیر، پنیر، چدار و تخم مرغ هستند.

غذاهایی که دارای لوتئین و زآکسانتین هستند را مصرف کنید

کاراتنوئیدهای موجود در این دو آنتی اکسیدان در سلامت چشم بسیار مفید می باشند. این دو آنتی اکسیدان را به دو صورت می توان مصرف کرد. هم به صورت خوراکی و هم به شکل پماد که در بازار موجود است. اما طبق مطالعاتی که در دانشکده پوست انجام شده است مصرف خوراکی آن موثرتر خواهد بود. در میان نه مورد غذای زیبایی من، لوتئین و زآکسانتین به وفور در اسفناج، آلبالو، کیوی و گوجه فرنگی موجود است. همچنین در زرده تخم مرغ و به همان اندازه در سبزیجاتی مثل کاهو، بروکلی، اسفناج و سبزیجات برگ دار به وفور یافت می شوند. لوتئین موجود در زرده تخم مرغ بسیار موثر است. دانشمندان معتقدند مصرف یک تخم مرغ در روز میزان لوتئین و زآکسانتین را افزایش می دهد.

غذاهای حاوی روی مصرف کنید

این ماده معدنی از عملکرد چشم محافظت می کند. روی فواید زیبایی بیشماری دارد. غذاهایی چون جگر، شیر، غذاهای دریایی، لوبیا، غلات و لبنیات دارای مقادیر زیادی روی هستند.

مصرف اسیدهای چرب امگا- ۳ را افزایش دهید

این ماده یکی از بهترین محافظان چشم است. غذاهای دریایی مثل ماهی آزاد، شاه ماهی، ساردین و قزل آلا بهترین منبع امگا-۳ هستند. گردو، اسفناج، شاهدانه، تخم کدو و سویا را به رژیم غذایی تان اضافه کنید.

از مصرف قند بپرهیزید

طبق تحقیقی که در مجله پزشکی و تغذیه در سال ۲۰۰۷ منتشر شد همه می دانیم که مصرف زیاد قند موجب بالا رفتن فشار خون و ابتلا به بیماری دیابت می شود و دیابت هم به سلامت چشم آسیب می رساند. دانشمندان بر این باورند که حتی اگر مبتلا به دیابت هم نباشید با مصرف قند، سلامت چشمانتان را به خطر انداخته اید.

تغذیه برای کاهش خشکی چشم

هیچ چیز مثل خشکی چشم نمی تواند جذابیت یک نگاه زیبا را از بین ببرد، این شرایطی است که میلیون ها نفر به خصوص زنان درگیر آن هستند. علائم خشکی چشم شامل درد، خارش، تیرگی دید و احساس جسمی خارجی داخل چشم است. یکی دیگر از عوامل خشکی چشم می تواند عدم تولید اشک کافی توسط غدد چشمی باشد. عواملی که سبب خشکی چشم می شوند شامل شرایط آب و هوایی، هوای بسیار گرم، کشیدن سیگار، ارتفاع زیاد، استفاده طولانی مدت از کامپیوتر، رانندگی طولانی، استفاده از لنزهای چشمی، بودن در معرض باد شدید، گرد و خاک و همچنین عوامل حساسیت زا هستند. استفاده از داروهایی چون آنتی هیستامین، قرص های ادرارآور، قرص های ضد بارداری، داروهای ضد افسردگی، سبب تغییرات هورمونی شده و در نتیجه یکی از عوامل خشکی چشم می باشند.

اگر متوجه خشکی چشمانتان شده اید، بهتر است هر چه زودتر قبل از اینکه تبدیل به مشکلی حاد شود به چشم پزشک مراجعه کنید. خشکی چشم در شرایط حاد باعث متوقف شدن بسیاری از فعالیت های چشم از جمله مطالعه و رانندگی می شود.