دوچرخه سواری و کاهش وزن

دلایل علمی برای تسریع کاهش وزن با دوچرخه سواری

دوچرخه سواری ورزشی است که هیچ نوع اثر منفی بر بدن ندارد، این بدین معنی است که بر زانو های شما اثر نامطلوبی باقی نمی گذارد، بنابراین حتی سنگین وزن ترین دوچرخه سواران نیز می توانند بر روی دوچرخه بشینند و پدال بزنند و کالری بسوزانند.

امروزه، باوجود دوچرخه های تمام دنده ای همه انواع دوچرخه سواران، از چاق ترین ها (بدون تناسب اندام) تا حرفه ای ترین ها می توانند کیلومترها پدال بزنند و تنها برای ۱ ساعت مقدار زیادی کالری بسوزانند (تعداد کالری سوزانده شده به وزن، جنسیت و … بستگی دارد).

دوچرخه سواری باعث تقویت بزرگترین عضلات بدن شما می شود

دوچرخه سواری باعث بکارگیری تمامی ماهیچه ها و عضلات بزرگ بدن شما می شود – چهار سر ران، همسترینگ (پشت ران)، عضلات مفاصل ران، عضلات سرینی. در حین پدال زدن بر روی دوچرخه، بدن شما بافت ماهیچه ای نازکی را در پایین تنه شما می سازد، به خصوص در پا ها و عضلات سرینی (پشت ران و باسن). تمامی این موارد برای سوزانده شدن چربی های اضافی بدن شما لازم است.

دوچرخه سواری به عضلات شما می آموزد که چربی بیشتری بسوزانید

دوچرخه سواری، به خصوص طولانی مدت و کاملا نشسته باعث ایجاد هزاران هزار شبکه مویرگی کوچک در پاهای شما می شود، و این بدین معنی است که هر چه شما بیشتر پدال بزنید و عضلات پا را بیشتر درگیر کنید، اکسیژن بیشتری به سمت پاها کشیده می شود، از طرفی میتوکندری های موجود در سلول های عضلانی پا های شما بزرگ تر می شوند (میتوکندری مرکز سوخت و ساز سلول است). هر چه میتوکندری بزرگتر باشد باید انرژی بیشتری تولید کند (اکسیژن بیشتری مصرف می کند)، بنابراین به سراغ منابع چربی رفته و از آن ها برای تولید هر چه بیشتر انرژی استفاده می کند.

دوچرخه سواری راه های بیشتری را برای سوزاندن چربی ایجاد می کند

دوچرخه سواری نوعی تمرین مقاومتی نیز به شمار می آید. تمرینات مقاومتی که بر روی دوچرخه انجام می دهید سطوح اسید های پروتئینی و آنزیم های سوزاننده چربی را افزایش می دهند، بنابراین عملکرد بدن شما در فرستادن ذخایر اسید چرب به عضلات در حال کار کردن (حین پدال زدن) بهبود می یابد. به طور خلاصه، هر چه تناسب اندام شما بهتر شود، سلول های بدنتان اکسیژن بیشتری مصرف می کنند و چربی بیشتری می سوزانند.

دوچرخه سواری سطح سوختن کالری های روزانه شما را افزایش می دهد

دوچرخه سواری باعث سوزانده شدن کالری می شود – هزاران هزار کالری! – و این وقتی رخ می دهد که شما در حال پدال زدن هستید. حتی در سرعت های پایینی مثل ۲۰ تا ۲۵ کیلومتر بر ساعت، حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ کالری در ساعت می سوزانید. این عدد در یک هفته می تواند به ۴۰۰۰ برسد – این عدد برای از دست دادن بیش از ۰٫۵ کیلوگرم وزن شما کافی است. اگر هر روز ۱ ساعت دوچرخه سواری کنید، در ماه می توانید حدود ۲ کیلوگرم نیز برسد. توجه داشته باشید که یک ساعت راه رفتن معمولی ۱۵۰ تا ۲۵۰ کالری می سوزاند و یک ساعت راه رفتن سریع ۳۵۰ تا ۴۵۰ کالری می سوزاند (این اعداد به جنسیت و وزن و … نیز بستگی دارند).

دوچرخه سواری سوزانده شدن کالری را حتی بعد از اتمام ورزش ادامه می دهد

در آخر، دوچرخه سواری بدن شما را به سوزاندن مقادیر زیادی کالری حتی بعد از اتمام ورزش و کنار گذاشتن دوچرخه مجبور می کند، این به خاطر این است که بدن شما در حال بازسازی بافت ماهیچه ای است. دوچرخه سواری باعث ایجاد یک بافت عضلانی نازک می شود و سطح متابولیک کلی بدن شما را بالا می برد. تحقیقات نشان داده است که ۳۰ تا ۴۵ دقیقه دوچرخه سواری در بیشتر روزهای هفته، سطح متابولیک بدن شما را برای تمام طول روز بالا می برد.